Twitter dient voor zowel C2C, B2B en B2C als communicatiekanaal. Dit maakt Twitter een populaire
keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar een platform om hun klanten te bereiken. Toch zijn er nog
steeds veel zakelijke Twitter accounts die geen duidelijke strategie hebben en zonder plan aan de slag
gaan. Dit kan leiden tot een inefficiënte aanwezigheid op Twitter, zonder de juiste volgers en zonder
relevante tweets. Hieronder vind je enkele tips die je helpen om je zakelijke Twitter account op de juiste
manier te starten of verder op te bouwen.
Het maakt eigenlijk niet uit of je B2B of B2C zaken doet, uiteindelijk gaat het altijd om P2P (person-to-
person) communicatie. Dit betekent dat het van groot belang is dat jouw zakelijke Twitter account een
persoonlijke uitstraling heeft en niet alleen vol staat met promotie-gerelateerde tweets. Als je enkel een
logo plaatst dat alleen reclame stuurt, dan is de kans klein dat je veel volgers zult aantrekken. Het is dus
zaak om een goede mix te vinden tussen zakelijke en persoonlijke tweets. Laat zien dat je anderen wilt
helpen binnen jouw vakgebied en deel jouw kennis en expertise. Door een persoonlijke touch toe te
voegen aan je account, zullen mensen je beter onthouden en je eerder gaan volgen.
Een keer per week een tweet versturen is niet genoeg als je wilt dat jouw Twitter account opvalt tussen de
vele tweets die dagelijks worden verstuurd. Het is daarom belangrijk om regelmatig te tweeten en je
tweets doelgericht te maken, zodat ze opvallen tussen de andere berichten. Echter, het is ook belangrijk
om je te realiseren dat je volgers niet wilt overweldigen met te veel informatie. Het vinden van de juiste
balans tussen regelmatig en relevant tweeten is de sleutel tot het aantrekken en behouden van volgers op
Twitter.
Automatische welkomstboodschappen, ook wel bekend als auto-DM's, zijn niet de juiste manier om jouw
Twitter account op te starten. Nieuwe accounts zijn vaak geneigd om deze commerciële berichten te
versturen, waarin de ontvanger wordt gevraagd een link te bezoeken die hij of zij al eerder heeft gezien en
niet interessant vindt. Deze berichten zijn niet alleen onpersoonlijk, maar ook nog eens vervelend. Het is
daarom belangrijk om deze praktijk te vermijden, omdat het niet alleen jouw account niet zal helpen,
maar zelfs potentiële volgers kan afstoten.
Tegenwoordig worden er door kleine aanpassingen veel fouten gemaakt die uiteindelijk leiden tot “fails”
in de online Twitter wereld. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van teveel hashtags per bericht, dit kan de
content namelijk ongeloofwaardig maken. Maak je account openbaar, zo kunnen mensen jouw zakelijke
account het gemakkelijkste vinden. Plan niet teveel tweets achter elkaar in zodat de volgers het vaakst
jouw content voorbij zien komen. Als laatste is het belangrijk om altijd te verwijzen naar een bron.
Hierdoor krijg je een autoritaire uitstraling waardoor de volgers jouw content serieus nemen.
Het is van belang om te focussen op het aanspreken van de juiste doelgroep. Dit kunnen andere bedrijven,
partners of bijvoorbeeld experts zijn. Zorg voor een authentieke uitstraling en zorg dat je als een unieke
gebruiker gezien wordt. Dit kun je doen door interactie met de volgers te zoeken en hun bijvoorbeeld te
voorzien van persoonlijk advies wanneer ze hierom vragen.
Het is logisch dat je je netwerk wilt uitbreiden met meer volgers, echter is het kopen van volgers not
done. Dit zijn allemaal neppe accounts waar je op lange termijn niks extra's uithaalt. Denk twee keer na
over welke content je plaatst en blijf volhouden, ook wanneer het aantal volgers even niet stijgt.
Door deze tips te volgen en toe te passen, kun jij je eigen zakelijke Twitter account een boost geven!