Veel mensen maken dezelfde fouten bij het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie. Dat wil zeggen, het aanvallen van inhoud op verschillende social media kanalen. Een groot bereik is vaak de focus, wat tot uiting komt in een lage mate van betrokkenheid. Sommige social media kanalen werken anders dan andere, vooral in verschillende sectoren. Hetzelfde geldt voor de diverse content stijlen.
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie voor social media is het belangrijk om te overwegen waar te beginnen. de eerste? Bedenk op welke platformen u actief wilt zijn. Voor veel verschillende markten is Instagram een van de beste social media kanalen om in te duiken. Een nieuw account aanmaken en volgers verzamelen is heel eenvoudig.
Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden en u moet uw realiseren dat elk social media kanaal meer te bieden heeft. Er is nooit één perfect platform, want een boodschap kan veranderen, doelgroep kan veranderen en dan kan het kanaal ook veranderen. Elk heeft voor- en nadelen. Het is dus het beste om het platform volledig onder de knie te krijgen. Anders werkt u te hard en krijgt u weinig resultaat.
Veel content die via verschillende kanalen wordt gepubliceerd, is niet de juiste manier om nieuwe mensen te bereiken. U moet de aanwezigheid op het platform langzaam opbouwen en de naamsbekendheid vergroten, het merk van geval tot geval verbeteren. In het volgende onderdeel zullen we enkele kanalen een voor een bekijken en geven we een algemene kijk op.
U kunt via kanalen interactie zoeken met het publiek. Stel een vraag en mensen zullen er op reageren en dan kunt u door middel van die post een discussie starten om zo nog een betere kijk te krijgen op een bepaalde situatie. Het is handig voor ieder soort bedrijf dat klanten heeft.
#1 Istagram
Instagram is een kanaal dat bekend staat om de visuele kracht. Door content visueel te delen met de volgers kunt u bezoekers trekken. Het is dus belangrijk dat de content aantrekkelijk is. Het moet pakkend zijn, maar tegelijkertijd uniek en iconisch voor het merk. U wilt een stempel drukken en de aandacht trekken door middel van een beeld.
Door de visuele aard zijn de modebranches, cosmetica, interieur of design veel te vinden op het kanaal. Het showcasen van producten is voor deze bedrijven namelijk eenvoudiger. Daarnaast is het ook nog mogelijk om een directe link te creëren naar de webshop.
#2 Facebook
Wordt er gekeken naar social media, dan is Facebook niet te missen. Het heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkelt tot een groot online platform dat zeer geschikt is voor bedrijven. Met name de tool Facebook marketing is ideaal om het bedrijf te promoten via Facebook. Door de statistieken kunt u veel gegevens achterhalen en monitoren. Daarnaast is het bereik ontzettend groot. Bekijk hier hoe u met Facebook Services de marketing kan optimaliseren.
U kunt ontzettend veel kanten op gaan met Facebook. U hebt allerlei facetten binnen de marketing die de interactie met mensen kan verhogen. U kunt zo input verzamelen van gedachtes en meningen. Zo kunt u mensen vragen wat ze van het merk vinden en ontstaan er doorgaans interessante discussies.
#3 LinkedIn
LinkedIn is een social media platform voor de zakelijke mensen. Veel bedrijven in de B2B sector kunnen hier bijvoorbeeld hun business promoten om hun producten te verkopen aan ander bedrijf. Een van de meest voorkomende bedrijven zijn uitzendbureaus die mensen werven om door te zetten naar bedrijven, maar voor veel bedrijven is het een handige tool om kennis te verzamelen en het netwerk te verbreden. Er zijn daarnaast ook diverse mogelijkheden om het bedrijf te promoten en dat kunnen interessante relaties opleveren.
Bekijk hier meer over de LinkedIn Service die Social Brands aanbiedt.