De afgelopen jaren heeft er op internet een flinke ommezwaai plaatsgevonden. Waarbij 10 jaar geleden zoekopdrachten alleen nog maar vanaf een desktop werden uitgevoerd, heeft hier afgelopen jaren een enorme verschuiving plaatsgevonden.
Tegenwoordig is het zelfs zo dat er meer zoekopdrachten plaatsvinden vanaf een mobiele telefoon, dan via een desktop. Sterker nog Google heeft haar hele model omgegooid en de advertentie campagnes beginnen nu met de mobiele variant en daarna pas de desktopversie.
Ook heeft Google aangegeven websites die mobiel vriendelijk zijn boven websites te plaatsen die dat niet zijn. Tegenwoordig gaat dit nog een stuk verder. De meeste website zijn wel responsive, maar het gaat ook om de experience.
Een hoop websites worden 1:1 geconverteerd van desktop naar mobiele versie. De vraag is alleen, heeft de mobiele bezoeker dezelfde wensen als die desktop bezoeker. Waarschijnlijk weet je het antwoord al….
Onderzoek heeft aangetoond dat de conversie bij een responsive site op een mobiel 300% lager liggen! Dat zijn natuurlijk bizarre cijfers, maar het grote voordeel is dat er dan ook een enorme winst/conversie verbetering te behalen is!
Een aantal problemen die vaak voordoen op een mobiele versie zijn:
Dit zijn zomaar een aantal problemen die zich voordoen met een mobiele versie. Kijk hier dus zeer kritisch naar!
Google is sinds kort weer een stapje verder gegaan met de mobiele revolutie, met de zogeheten Google AMP. Hier zal ik binnenkort een uitgebreid artikel over maken, maar het komt erop neer dat Google een versie stimuleert, die zeer snel laadt, waar dus eigenlijk alle grafische acties uitgehaald zijn. Doe je dit, dan zal Google je weer belonen in de zoekresultaten!