Wil je meer links naar de site? Denk dan ook aan social media. Je schrijft blogs op de eigen site en maakt gastblogs. Dit kost tijd en geld, maar hoe krijg je hier het hoogste rendement uit? Haal de waarde uit de blogs en verspreid ze via social media! Het bereik wordt dan groter en betrouwbaarder.
Linkbuilding is het generen van links naar jouw eigen site met als doel de positie in de zoekmachine in de onbetaalde (organische) resultaten te vergroten. Google rankt websites onder andere op relevante links vanuit websites met waarde naar jouw desbetreffende pagina of website. Zodoende wordt linkbuilding als belangrijk ervaren binnen de zoekmachineoptimalisatie.
Het werk is nogal tijdrovend. Je moet eerst partners zien te zoeken, om vervolgens afspraken te maken en indien nodig ook nog een relevante tekst te leveren. Het is ook mogelijk om de website te voorzien van unieke relevante en objectieve informatie, zodat andere domeinen de link zelf plaatsen als referentiekader, al komt dit nauwelijks voor. Het is dan ook de kunst om zo veel mogelijk bezoekers te genereren op de website om de artikelen te lezen. Social media is een mogelijkheid om het bedrijf zichtbaarder te maken en de naamsbekendheid te vergroten.
Social media is een organisatie die doorgaans iedereen kent en door vele ook word gebruikt. Mensen delen hun ervaringen, zoeken naar informatie, reageren op producten/service en zullen elkaar helpen in het vinden van nieuwe dingen. Veel gaat rond op social media en er zijn altijd mensen die hun reactie graag kwijt willen.
Op het moment dat je een artikel plaatst op jouw website, dan kun je deze blog delen op social media om zo aandacht te trekken van andere mensen. Wanneer bezoekers het artikel interessant vinden, dan kunnen ze deze delen en zo worden weer andere mensen bereikt. Denk aan Facebook, Twitter of LinkedIn. Als gast blogger is het verstandig om zulke knoppen op de website te plaatsen om zo artikelen via de media te verspreiden.
Voordat je gaat bepalen welke media je in gaat zetten, is het belangrijk om de doelgroep te identificeren. Waar zijn de potentiële bezoekers te vinden en welke business zit je. Zit je in de consumenten (B2C) of in de zakelijke (B2B) business. Welke communicatiemiddelen bieden de media aan?
#1 LinkedIn
Voor een zakelijk netwerk is LinkedIn zeer ideaal. Met een profiel kun je werkkennis delen over jouw eigen ervaringen, maar ook als bedrijf zijnde kun je een gezicht creëren. Het is een ideale plek om zakelijk nieuws en blogs te delen. Je kunt ook groepen joinen om zo expertises met elkaar te delen en op te reageren. Reageer ook op anderen en deel artikelen in jouw eigen tijdlijn. Zo zorg je voor een goede verdeling.
#2 Facebook
Voor het bereiken van consumenten is Facebook een handig platform. Je kunt een bedrijfspagina aanmaken en mensen kunnen dan jouw online vinden. Plaats artikelen of producten online en laat bekende het artikel delen om zo het bereik een stuk groter te maken. Je kunt reviews ontvangen of vragen en daar kan je dan zeer eenvoudig op reageren. Er zijn diverse vormen van tools die je kunt toepassen om jouw berichten sterker te maken op Facebook. Let wel op dat je niet als enige bezig bent en dat er veel bedrijven gebruik maakt van de functies.
#3 Twitter
Twitter is een platform waar je een korte post kunt delen met anderen. Je kunt ook maar 140 tekens gebruiken. Het kan lastig zijn, maar de boodschap wordt zo kort maar ook krachtig. Gebruik zoekwoorden die te vinden zijn in het artikel. Een titel moet pakkend zijn, zodat mensen er ook op klikken. Zet ook de url erin, omdat deze dan weer zichtbaar wordt, mochten andere jouw bericht delen op hun tijdlijn. Het is een platform waarbij je balans in moet houden. Bij te veel verkoop zul je veel mensen kwijt raken en bij te weinig verkoop zul je weinig mensen naar je website lijden.
Door gesprekken te voeren op social media met de potentiële klanten, kun je ervaringen achterhalen en feedback omzetten in acties. Verbeter je imago en je kennis door alleen maar te luisteren. Praat ook niet als een bedrijf maar als een persoon. Je moet zo denken dat dit een directe link zal zijn met klanten en potentiële klanten en als je jezelf als een negatief bedrijf opstelt, zullen mensen dat ook van je denken. Als je probeert mee te denken en mensen positief benaderd, zullen ze dit ook eerder zien in het bedrijf. Discussies kun je namelijk voeren, maar wees bewust in hoeverre je dit wil gaan doen. Het kan namelijk uit de hand lopen en het bedrijf beschadigen. Dit is de tone of voice waarmee je praat, een belangrijk onderdeel in je huisstijl en communicatie.
Social media is een essentieel onderdeel geworden van marketing en zal ook niet eenvoudig verdwijnen. Mensen delen tegenwoordig veel ervaringen online en daar kun je als bedrijf veel gebruik van maken.