Social Media stelt u in de gelegenheid om op een andere wijze te communiceren met het publiek. Afhankelijk van het Social Media kanaal waar u en het publiek zich bevinden, zijn de mogelijkheden uiteenlopend. Het mooie van Social Media is dat het boodschap door het gehele netwerk en mensen daarbuiten kan bereiken. U hoeft dus maar een keer iets te zeggen om de boodschap bij velen bekend te maken. Wanneer u een Social Media Strategie ontwikkelt kunt u het voordeel hiermee doe.
Door gebruik te maken van Social Media kunt u de naamsbekendheid aanzienlijk vergroten. Traditioneel gezien is de beste reclame nog altijd mond tot mond reclame. Door de komst van Social Media is het nu ook mogelijk om het voordeel te doen met online mond tot mond reclame. Zowel offline als online wordt er over de organisatie gesproken.Offline is het lastig om in kaart te brengen wie er praat over het bedrijf en wat zij over uw bedrijf te melden hebben. Online is dit echter gemakkelijk en met de inzet van Social Media gemakkelijk te zoeken en dus te vinden.
Social media kan gemakkelijk ingezet worden om de klanttevredenheid te vergroten. U kunt namelijk gemakkelijk reageren op eventuele klachten. Een goed voorbeeld hiervan is een gefrustreerde, zeer ontevreden klant. Stel u hebt een webshop en door onvoorziene problemen heeft het 3 weken geduurd voordat de klant zijn product ontving. Hij zal dan geen fora opzoeken om zijn gal te spuwen maar uzelf op social media. Ten eerste wordt u dan direct geconfronteerd met het probleem, en ten tweede kunt u (zichtbaar voor anderen) hier op een passende manier een oplossing voor vinden. De boze klant zal minder gefrustreerd raken en de overige personen zullen u meer waarderen. Inzet van Social Media levert u dus niet alleen minder boze klanten op maar ook erkenning/waardering!
Lees hier meer over het inzetten van communicatiemiddelen!
Het is een goed streven om relevante bezoekers naar de website te trekken om ze vervolgens te binden. Door op de juiste manier gebruik te maken van Social Media kunt u het publiek aan u binden en het verkeer naar de website verhogen. Het is belangrijk om interessante inhoud te produceren en deze via Social Media kenbaar te maken. Door actief deel te nemen aan relevante discussies wordt de organisatie zichtbaar. Er worden ook betaalde diensten aangeboden om via Social Media het publiek te bereiken met banners, tekstadvertenties en e-mail marketing.
Een belangrijk onderdeel van Zoekmachine Optimalisatie is linkbuilding. Veel organisaties ervaren het verkrijgen van veel relevantie links als moeilijk en tijdrovend. Social Media biedt hier een oplossing voor. Linkbuilding begint in feite bij het vermelden van de website op het profiel op het Social Media kanaal, zoals Facebook. Vervolgens is het van belang dat u zowel links naar de homepage als naar onderliggende pagina’s vermeldt als u een bericht plaatst. Het plaatsen van deze verwijzingen zorgt voor meer bezoekers naar de website en telt eveneens mee in het kader van linkbuilding.