Social media hebben de manier waarop bedrijven online marketing benaderen volledig veranderd. Door gebruik te maken van de kracht van social media platforms, kunnen bedrijven hun klanten nu in realtime bereiken en met hen in contact komen, door hen te voorzien van tijdige updates en relevante inhoud die een diepere relatie tussen hen bevordert. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld Twitter en Facebook gebruiken om nieuws over hun producten of diensten te plaatsen, promoties en kortingen uit te voeren of gewoon interessante inhoud te delen die hun volgers zal aanspreken. Lees hier meer over contentmarketing.
Social media kunnen ook worden gebruikt om de klantenservice te verbeteren, waardoor bedrijven de mogelijkheid krijgen om snel en effectief te reageren op vragen en klachten van klanten. Bedrijven kunnen social media gebruiken om een open dialoog met hun klanten aan te gaan, problemen onmiddellijk aan te pakken en blijk te geven van toewijding aan het leveren van uitstekende service. Lees hier ook meer over de strategie.
Uiteindelijk gaat het bij social media allemaal om het creëren van relaties via de kanalen. Door gebruik te maken van de unieke kenmerken en mogelijkheden van verschillende platforms, kunnen bedrijven sterke relaties met hun klanten opbouwen en een diepere band creëren die zal leiden tot langdurige loyaliteit. Om het potentieel van social mediamarketing te maximaliseren, moeten bedrijven bereid zijn tijd te investeren in het cultiveren van deze relaties en het tijdig reageren op hun klanten. Social media kunnen een ongelooflijk krachtige tool zijn in de handen van elk bedrijf, mits correct gebruikt.